Internet is niet meer weg te denken als informatiebron voor financiële producten. Het aantal pagina’s over financiële producten is enorm en de interactiviteit tussen aanbieder en consument heeft de laatste jaren een flinke vlucht genomen. Online afsluiten van verzekeringen kent een grote groei en ook het aanvragen van hypotheekadvies verloopt steeds vaker via internet.
Deze technologische ontwikkeling maakt het mogelijk dat een financieel adviseur op een andere manier dan de traditionele wijze in contact zal komen met nieuwe klanten. Op welke wijze adviseurs deelnemen aan deze technologische ontwikkelingen is een strategische keuze. In dit memo dienen we u van advies voor het maken van de juiste keuzen.
Eigen Website
Een eigen website met het doel nieuwe klanten te werven, blijkt vaak niet erg effectief. Het aantal websites dat informatie publiceert over financiële producten is groot. De bedrijven die deze websites exploiteren zijn professioneel en investeren vaak grote bedragen in het aantrekken van veel bezoekers. Alleen met een flinke investering kunt u een plek verwerven in deze markt. Ons advies is dan ook de kosten voor uw professionele website laag te houden, maar voegt u wel een contact- of aanvraagformulier toe voor verdwaalde bezoekers.
Deelname aan leadwebsites
Regelmatig zult u aanbiedingen krijgen deel te nemen aan websites waarmee bezoekers uw bedrijf of websites kunnen vinden. Verwachtingen hierbij zijn altijd hoog, maar in de huidige praktijk worden deze websites ook verdrongen door de gevestigde orde van professionele websites. Indien u moet betalen voor deelname is een dergelijke investering zelden rendabel.
Leadgeneratoren
Hoewel leadgeneratoren een negatief beeld oproepen bij veel financieel adviseurs, bestrijken zij wel een zeer groot deel van de markt van financiële producten. Zij breiden hun informatiepagina’s steeds verder uit met relevante informatie, weten steeds beter te selecteren en te filteren en communiceren ook steeds beter. Deze professionalisering wordt in hoge mate bepaald door de bezoekers van de websites, de concurrentie en de afnemers, waaronder de callcenters die leads omzetten in afspraken.
Consumentengedrag en Marktverandering
Voor veel consumenten is het bezoeken van websites over financiële producten een gewone zaak geworden. Van alle consumenten op zoek naar een financiering of verzekering, start 87% met het zoeken naar informatie via zoekmachines. AfsprakenManager heeft uitgerekend dat er in 2012 meer dan 200.000 leads worden gegenereerd voor financieringen en verzekeringen. Daarin worden 90.000 adviesgesprekken voor hypotheken aangevraagd. Deze markt is dus al groot en de verwachting is dat deze nog verder gaat groeien.
Leads en Afspraken kopen
Leadgeneratoren en callcenters hebben zich gevestigd als tussenhandel dankzij de internettechnologie. Indien u ervaringen heeft met het kopen van leads of afspraken, dan heeft u wellicht een negatieve ervaring hiermee. Niet verwonderlijk, de markt voor leads bestaat pas net en het kaf wordt langzaam van het koren gescheiden. In de professionalisering die nu plaatsvindt staat de gebruiker (u) centraal. Mede door deze professionalisering is een centrale en transparante marktplaats voor leads en afspraken noodzakelijk. Onderstaand leest u waarom.
Rendement op ingekochte leads
Leads en afspraken voor financiële producten kosten geld. En dat geld moet worden terugverdiend. Daarom is rendement op leads en afspraken van cruciaal belang bij het doen van deze uitgave. Meten is weten.
Het rendement op leads is eenvoudig uit te drukken met het conversiepercentage. Het percentage zegt dan iets over hoe vaak een lead wordt omgezet naar een afspraak. Omdat adviseurs niet allemaal even effectief zijn in het benaderen van leads, is het belangrijk uw ervaringen met leads te delen met uw collega’s. Daarom vraagt AfsprakenManager haar leden naar de resultaten van leads. De gemiddelde conversiepercentages worden gepubliceerd op alle markplaatsen. Eenvoudig en effectief.
Weten is bijsturen
Leads en afspraken met lage rendementen verkopen doorgaans minder goed op Afsprakenmanager. Uw kwaliteit als verkoper aan de telefoon, per brief of via e-mail speelt natuurlijk ook een grote rol. Wanneer u constateert dat uw eigen gemiddelde conversie achter blijft bij de gemiddelde conversie op de marktplaats dan kan een praktische training hiervoor van grote waarde blijken. Informatie vindt u hierover op de website van AfsprakenManager.
Haalbare leads
Op AfsprakenManager hoeft u geen vaste hoeveelheid leads per maand af te nemen. U selecteert zelf welke leads en afspraken aan uw criteria voldoen. Het rendement op zelf geselecteerde leads blijkt doorgaans veel hoger.
Uw agenda
Bij uw keuze voor het afnemen van leads en afspraken, speelt uw agenda een belangrijke rol. U en uw medewerkers hebben het soms drukker dan anders. Juist daarom is het prettig geen afnameverplichtingen te hebben en toch snel aan leads en afspraken te kunnen komen indien dat noodzakelijk is. AfsprakenManager is altijd beschikbaar en selecteert de aanbieders voor u. Bovendien controleren wij de benodigde AFM-vergunningen van aanbieders.
Betalingen en conflicten
Wellicht bent u gewend uw leads te kopen per contract met daarin een vooruitbetaling. Dat is bij AfsprakenManager niet nodig. Hier heeft u een rekening-courant waarover u zelf altijd kunt beschikken. Daarmee wordt kopen en retourneren online mogelijk. Bovendien kan AfsprakenManager als marktplaatsbeheerder optreden als bemiddelaar in conflicten tussen aanbieders en afnemers.
Lid worden?
Elke financieel adviseur met de juiste KvK-inschrijving en AFM-vergunningen kan lid worden van AfsprakenManager.