AfsprakenManager

Leads kopen en beheren met AfsprakenManager



InhoudsOpgave

1. Uw gegevens inzien en onderhouden
1.1. Uw accountgegevens onderhouden
1.2. Uw organisatiegegevens onderhouden
2. Een lead of afspraak kopen
2.1. Rekening-courant aanvullen
2.2. Het aanbod van leads inzien
2.3. Een lead bestellen
2.4. De bevestigings-email
2.5. De leadgegevens ontvangen
2.6. Uw financiële gegevens inzien
3. Uw leads beheren
3.1. Uw leads inzien en bewerken
3.2. Uw leads archiveren
4. Een lead of afspraak retourneren
4.1. Uw lead retour geven
4.2. Procedure na retouraanvraag
5. LeadMelders

opmerkingen:

  • In deze handleiding wordt met ‘lead’ zowel leads als afspraken bedoeld.
  • Handleiding van van toepassing op de marktplaats waarvoor een account nodig is.

 

1. Uw gegevens inzien en onderhouden

MijnGegevensMijnAccountAlle communicatie met uw organisatie wordt gegenereerd vanuit uw geregistreerde gegevens.
Het is daarom belangrijk dat uw gegevens juist en volledig zijn.
Elke intermediairorganisatie heeft één of meerdere accounts.
In één scherm kunt u accountgegevens (het account waarmee u ingelogd bent) en uw intermediairgegevens inzien en aanpassen.

Via de menuoptie “MIJN GEGEVENS/Mijn account” start u de onderhoudsfunctie van uw gegevens.

1.1. Uw accountgegevens onderhouden

De accountgegevens die u ziet, zijn uw accountgegevens.
Heeft uw organisatie andere accounts die u wilt onderhouden, dient u met de betreffende accounts in te loggen.

Accountgegevens

wijzigen wachtwoord

U kunt zelf een ander wachtwoord instellen voor uw account. Uw wachtwoord wordt versleuteld opgeslagen in de marktplaats en is door niemand te achterhalen.
Ook de beheerders van de marktplaats kunnen uw wachtwoord niet lezen. Wanneer u uw wachtwoord kwijt bent, kunt u een nieuw (standaard-)wachtwoord aanvragen via het inlogscherm. Het nieuwe wachtwoord wordt dan gestuurd naar het e-mailadres dat u heeft ingesteld bij uw account.

Inlognaam

Uw inlognaam is niet door u te wijzigen. De inlognaam is uniek en verbonden aan alle activiteiten die u uitgevoerd hebt op de marktplaats.
Uw inlognaam kan wel gewijzigd worden door de beheerders van de marktplaats.
Een wijziging van uw inlognaam kunt u aanvragen via het formulier ‘aanvraag wijziging inlognaam’, te vinden op de sectie ‘formulieren’.

e-mailadres

Knop BewerkHet e-mailadres van uw account is zeer belangrijk. Het e-mailadres wordt gebruikt voor het automatisch versturen van bevestigingsberichten, detailgegevens van leads en afspraken en retouraanvragen. Bovendien maakt ook LeadMelder gebruik van het e-mailadres.
Het e-mailadres van uw account wordt tevens gebruikt om u op de hoogte te houden van nieuwe, belangrijke ontwikkelingen. Wij vragen u uw e-mailadres op tijd te wijzigen indien dat van toepassing is. Gebruik de knop “Bewerk” rechtsonder om uw gegevens te wijzigen

overige gegevens

Uw naam en telefoongegevens worden door de beheerders van de marktplaats gebruikt om persoonlijk contact op te nemen indien dat nodig is.

1.2. Uw organisatiegegevens onderhouden

Intermediairgegevens toUw intermediairorganisatie heeft een account gebaseert op algemene voorwaarden die de basis vormt voor financiële transacties en de bijbehorende accounts.
Hierin zijn inschrijving Kamer van Koophandel en een Wft-vergunning een belangrijke voorwaarde.
De contactpersoon van uw organisatie ontvangst via zijn/haar contactgegevens bijvoorbeeld de maandelijkse verzamelfacturen.

Klantnummer

Het klantnummer is een uniek nummer dat uw organisatie heeft binnen de marktplaats.
Het is bedoeld voor een effectieve communicatie met de beheerders van de marktplaats.
Het klantnummer kan niet gewijzigd worden.

Kvk en WFD

Het KvK-nummer en de Wfd-vergunningsnummer (tegenwoordig Wft-vergunning genoemd) kunnen gewijzigd worden. Bij wijziging ontvangt de administratie van AfprakenManager een bericht zodat de overeenkomst eventueel bijgewerkt kan worden.

Contactgegevens

De contactgegevens behoren bij uw organisatie en zijn ingevoerd op basis van uw aanmelding en uw overeenkomst. Bij onjuiste gegevens of bij verhuizing vragen wij u deze gegevens te wijzigen.
Het e-mailadres wordt gebruikt voor het versturen van de maandelijkse facturen aan de contactpersoon van de organisatie.

Adresgegevens

De adresgegevens zijn de statutaire adresgegevens van uw organisatie.
Indien er met een ander adres gecorrespondeerd moet worden, kan het correspondentieadres worden ingevuld. Ook het factuuradres kan afwijkend worden opgegeven.

Overige gegevens

Alle overige gegevens zoals B.T.W.-nummer, rekeningnummer, telefoonnummer, faxnummer, e.d. zijn ter registratie en informatie, maar zijn niet noodzakelijk.

2. Een lead of afspraak kopen

Een lead kopen via de marktplaats is eenvoudig. Alles wat u nodig hebt is een account, een overeenkomst en voldoende saldo op uw rekening-courant.
En natuurlijk moet u regelmatig op de hoogte zijn van het aanbod van leads.
Dat kan door in te loggen wanneer u uw agenda wilt aanvullen of door gebruik te maken van LeadMelder. Met LeadMelder wordt u automatisch op de hoogte gehouden van interessante leads.

Met een druk op de knop bestelt u een lead die u vervolgens moet bevestigen.
Daarna krijgt u de detailgegevens in uw e-mailbox, maar u kunt de gekochte lead ook inzien en zelfs beheren in uw eigen ‘Mijn gekochte leads’-browser.

Tot slot kunt u leads archiveren of retourneren (indien van toepassing). We nemen hieronder de gehele procedure met u door.

2.1. Rekening-courant aanvullen

Uw rekening-courant is eigenlijk uw digitale portemonnee op de marktplaats.
U kunt snel reageren op aangeboden leads en afspraken. Door middel van stortingen bepaalt u zelf uw saldo. En belangrijker nog, uw rekening-courant is altijd weer terug te boeken op uw rekening middels het teruggavenformulier. Deze garantie is opgenomen in  de algemene voorwaarden.

Er zijn twee methoden waarmee u uw rekening-courant kunt aanvullen;

Storting via overschrijving

Door een bankoverschrijving te maken naar het rekening-courant onder vermelding van uw klantnummer. Afhankelijk van uw bank duurt het 12 tot 24 uur alvorens uw storting is geplaatst op de marktplaats. U ontvangt een bericht in uw e-mailbox, zodra uw storting is geplaatst en u dus tot handelen kunt overgaan.

U kunt uw stortingen overmaken op NL56.RABO.011.23.68.794 t.n.v. Invest Online Financieel B.V.. Nogmaals, vergeet uw klantnummer niet te vermelden.

Storting via iDEAL

Vanuit uw rekeningoverzicht kunt u de interface van iDEAL starten. iDEAL is een eenvoudige en veilige manier van betalen op internet. U kunt iDEAL met alle Nederlandse banken. Bij de betaling via iDEAL gebruikt u uw eigen internetbankieren en uw storting is direct beschikbaar op de marktplaats. U kunt dus direct hypotheekleads en -afspraken kopen.

2.2. Het aanbod van leads inzien

MarktplaatsenVia hoofdmenu “MARKTPLAATSEN” treft u alle leads en afspraken aan die op dat moment aangeboden worden. De hypotheekleads zijn verdeeld over drie marktplaatsen: “Hypotheekafspraken”, “Hypotheekleads” en “Hypotheekleads Non-Conforming (incl. BKR)”. Ook treft u regelmatig hypotheekadvies aan in de marktplaats “Totaaladviezen” waarin vaak om een financiële scan gevraagd wordt.
Een belangrijke marktplaats is “Verzekeringen” waar u leads voor alle verzekeringsproducten kunt aantreffen. Met de marktplaatsen “Kredieten” en “Pensioenen” vindt u zeer specifieke leads.
De leadmarkt is een snelle markt, dus u ziet niet wat anderen die dag al gekocht hebben.
En natuurlijk ziet u soms steeds dezelfde leads. Dat komt omdat deze leads niet gekocht worden. Het is mogelijk dat leads automatisch in prijs verlaagd worden.
Daarom toont de marktplaats de leads op volgorde van leeftijd.
De leeftijd wordt in uren weergegeven, waarbij de nieuwste leads bovenaan staan in de browser.

Het filter

Wanneer u het aanbod van leads bekijkt, kunt u uw selectie beperken door het filter te gebruiken. Bij “Aanbod Leads” kunt u selecteren op leadtype en hypotheeksom;

Filter1

Leadtype

Zoals u als hypotheekadviseur weet, vragen consumenten om verschillende redenen een hypotheek aan. Deze redenen bepalen het type van de lead opdat u als afnemer alvast weet welk soort product u wellicht kunt gaan leveren.

Toon verkocht leads

Met de optie “Toon reeds verkochte leads” kunt u zien welke leads er in de afgelopen tien dagen verhandeld zijn op de marktplaats. U kunt de detailgegevens van gevolgde leads echter niet inzien, omdat de leads al gevolgd worden.

Alleen Leads uit de eigen postcodegebieden

Elk account heeft een eigen instelling van postcodegebieden per marktplaats. Wanneer u het aanbod van leads wilt zien dat in uw postcodegebieden ligt, gebruikt u de optie “Alleen leads in LeadMelder-postcodegebieden.

U kunt de postcodegebieden in uw LeadMelders opvragen en aanpassen via de link Instellen LeadMelder.

Sorteren

In de browser van “Aanbod leads” kunt u op bijna alle kolommen sorteren. Bij elke kolom waarvan de kolomtitel is onderstreept, heeft u de mogelijkheid te sorteren op die kolom.
De pijl geeft aan op welke kolom op dat moment gesorteerd is en in welke richting;

sorteren

 

Inzage van leadgegevens

knopdetailsVia de functie details ziet u een voorinzage van de leadgegevens. U selecteert een lead in de browser en drukt vervolgens op DETAILS. Alle beschikbare gegevens zijn te lezen, behalve de contactgegevens. Contactgegevens ontvangt u na het bestellen van een lead.

Details van een lead

Labels

De leveranciers van de marktplaats handelen onder labels. Een labelnaam is de naam voor alle leads van een leverancier die onder dezelfde retourvoorwaarden vallen en die dezelfde prijs/kwaliteitverhouding hebben.
In de details van een lead ziet u de naam van het label vergedrukt. Dat betekent dat u kunt klikken op de labelnaam. Er verschijnt dan een nieuw venster waarin -via tabbladen- meer informatie staat over het label waarvan u een lead wilt gaan kopen.

retourvoorwaarden

Een zeer belangrijk onderdeel van de details van een lead is de retourvoorwaarde.
Wanneer u een lead bestelt, moet u kennis nemen van de retourvoorwaarde van het betreffende label.
De retourvoorwaarde wordt bij elke lead in beeld gebracht. Ook ziet u de termijn waarbinnen de retourvoorwaarde geldt;

2.3. Een lead bestellen

Knop bestel leadUw kunt zowel vanuit de browser “Aanbod leads” als vanuit de details van een lead de knop “Bestel” gebruiken.  Ook is het mogelijk uw lead te bestellen vanuit de e-mail van de LeadMelder. U hoeft dan niet in te loggen.

lead bestellen uit LeadMelders

Met beide methoden zet u de bestelprocedure in werking. De procedure controleert eerst of u voldoende saldo heeft om de betreffende lead te kunnen kopen. Indien uw organisatie onvoldoende saldo heeft, wordt dat direct door het systeem gemeld en wordt de bestelling niet in behandeling genomen.

Heeft uw organisatie voldoende saldo, dan ziet u online een melding hiervan in uw scherm en ontvangt u een bevestigingsmail.  Wanneer u een bestelling maakt vanuit e-mail/LeadMelder, krijgt u geen melding in uw scherm, maar direct de bevestigingsmail.

2.4. De bevestigings-email

De bevestiging via e-mail is een beveiliging in de bestelprocedure. Omdat de marktplaats ook een financiële applicatie is, moet het systeem zeker weten dat u het echt bent.
Alleen u kunt het e-mailadres van uw account veranderen en alleen u kunt uw e-mail behandelen. U heeft 20 minuten de tijd om uw bestelling te bevestigen door op de link te klikken die in uw bevestigings-email is opgenomen;

bevestiging lead bestellen

Niet ontvangen bevestigings-emails

Bij uw eerste bestelling zijn er soms problemen met het ontvangen van de bevestigins-e-mail. De e-mail is dan wel verstuurd, maar niet in uw mailbox afgeleverd. Indien u geen bevestigings-email heeft ontvangen, raden we u aan de volgende controles te doen:

  1. controleer het e-mailadres van uw account in menu “MIJN GEGEVENS/Mijn gegevens”.
  2. raadpleeg uw spamfilter, wellicht heeft uw spamfilter de bevestigings-email geweigerd.
  3. zoek in de Outlook-map “ongewenste e-mail” (Office2003 en hoger)

Blijft u problemen ondervinden met het ontvangen van uw e-mails, dan kunt u contact opnemen met de beheerders van marktplaast (email:info@afsprakenmanager.nl).
Wij zullen u dan proberen te helpen vanuit onze ICT-ervaring, hoewel we natuurlijk geen garanties kunnen geven voor uw kantoorautomatisering.

2.5. De leadgegevens ontvangen

Na de bevestiging wordt uw lead in uw browser “BEHEER/Mijn gekochte leads” geplaatst. Hoe u die kunt inzien en bewerken, kunt u lezen in hoofdstuk 3.1. Tevens wordt er een e-mail gestuurd naar uw e-mailbox, waarin alle beschikbare leadgegevens worden getoond.
Dat is handig, dan kunt u uw e-mail printen of naar een collega doorsturen;

Detailgegevens lead

Bovenstaand e-mailbericht met leadgegevens is een voorbeeld. De gegevens die geleverd worden verschillen per label/leverancier. Een lead bestaat uit een aantal vaste, triviale velden. Indien een leverancier ook gegevens levert, die niet zijn voorzien door het systeem, gebruikt de leverancier het veld ‘Dossier’.
Afhankelijk van de campagnes die leveranciers maken (internet, callcenter, magazine, e.d.) beschikt de leverancier over weinig of veel extra informatie. Deze ‘verrijking’ van leads wordt door de AFM (Autoriteit Financiële Markten) alleen toegestaan indien de betreffende leverancier een Wft-vergunning heeft. Alle leveranciers bezitten de juiste vergunningen voor de Wft.

2.6. Uw financiële gegevens inzien

MijnGegevens Mijn RekeningoverzichtHet kopen en retourneren van leads heeft natuurlijk financiële consequenties voor uw rekening-courant.
Via het menu “MIJN GEGEVENS/Mijn rekeningoverzicht” treft u een overzicht aan van alle financiële transacties die op naam van uw organisatie gemaakt zijn.
Heeft u meerdere accounts dan kunt u per mutatie zien welk account de bestelling heeft gemaakt;

U kunt geen directe wijzigingen in het rekeningoverzicht maken. Wel kunt u vanuit het rekeningoverzicht uw iDEAL-storting activeren.

De mutaties op het rekeningoverzicht worden direct bijgewerkt bij stortingen, aankopen en retouren. Het rekeningoverzicht geeft dus altijd het juiste beeld van uw rekening-courant.
Het rekeningoverzicht wordt aan het einde van de maand verdicht tot één factuurregel.

Rekeningoverzicht

facturatie

U ontvangt éénmaal per maand een factuur van Invest Online Financieel B.V., exploitant van de marktplaats.
De factuur vermeldt alle aankopen van de afgelopen maand.
Stortingen en teruggaven (van saldo) worden niet vermeld op de factuur:
gestorte bedragen blijven immers altijd uw bezit.

3. Uw leads beheren

Beheer gekochte leadsU kunt het systeem ook gebruiken om uw leads te beheren.
Via menu “BEHEER/Mijn gekochte leads” ziet u alle leads die op dat moment onder uw account in behandeling zijn.
Wanneer u klaar bent met uw lead (lees: klant) kunt u de lead archiveren.

3.1. Uw leads inzien en bewerken

Knop BewerkU kunt twee velden in uw lead bewerken.

Uw eigen status

U kunt aan uw leads uw eigen status geven. Dat kan handig zijn wanneer u het systeem gebruikt als registratie van uw leads.
Vooral wanneer uw organisatie meerdere accounts heeft, kan elk account zijn statussen bijhouden opdat u op organisatieniveau kunt controleren wat de status is van alle leads.
Voor het zoeken naar leads van een bepaalde status, kunt u gebruik maken van het filter;

Uw notities toevoegen

Aan elke lead kunt u tevens notities toevoegen.
Zowel het notitieveld als de eigen statussen zijn niet zichtbaar voor leveranciers of beheerders van de marktplaats: de lead is tenslotte van u;

3.2. Uw leads archiveren

ArchiverenAchiverenWanneer u veel leads koopt via de marktplaats, wordt het tijd uw afgehandelde leads te archiveren. Archiveren kunt u doen via menu “BEHEER/Mijn gekochte leads/knop:detail/knop:archiveer”.
We raden u aan direct de status van de lead aan te passen. Om uw gearchiveerde leads in te zien, maakt u gebruik van de browser “BEHEER/Mijn gearchiveerde leads”.

4. Een lead of afspraak retourneren

Beheer gekochte leadsAfhankelijk van de voorwaarden van het label kunt u een lead retourneren. Bij de aanschaf van de lead heeft u kennis kunnen nemen van de retourvoorwaarden van het betreffende label.
U kunt natuurlijk een lead retourneren als de voorgeschreven situatie zich voordoet, maar daarbij moet u rekening houden met de maximale periode die daarvoor werd opgegeven bij de retourvoorwaarden.
Ook buiten deze periode kunt u de lead proberen te retourneren, maar dan kan de leverancier u dit verzoek weigeren.

4.1. Uw lead retour geven

Knop retourHet aanvragen van een retour is eenvoudig. U vraagt een retour aan vanuit de details van uw lead: “BEHEER/Mijn gekochte leads/knop:detail/knop: retour”.
Wij vragen u uw aanvraag toe te lichten met een eenvoudige tekst waaruit de situatie blijkt. Daarna drukt u op de knop: “Geef retour”.

4.2. Procedure na retouraanvraag

BeheerMijnRetouraanvragenNa uw retouraanvraag wordt uw lead verplaatst naar uw browser “BEHEER/Mijn retouraanvragen”. Er wordt ook een kopie geplaatst in de browser “Retouraanvragen” van de betreffende leverancier (voor u onzichtbaar).
Tevens krijgt deze leverancier een e-mail om hem op de hoogte te stellen van de retouraanvraag en het verzoek de aanvraag te behandelen.
Wanneer de leverancier de retouraanvraag heeft behandeld, wordt u daarvan op de hoogte gesteld via uw e-mailbox.
Bij honorering van uw aanvraag wordt uw lead verwijderd en uw rekening-courant (volledig) gecrediteerd. Wordt de aanvraag geweigerd dan wordt de lead weer verplaatst naar uw browser “BEHEER/Mijn gekochte leads”. Een lead kan meerdere malen in de retourprocedure gezet worden.
Heeft u nog klachten naar aanleiding van de afhandeling, dient u die in eerste instantie te richten aan de leverancier. De contactgegevens van de leverancier worden meegeleverd met de detailgegevens van uw lead en bovendien kunt u de contactgegevens ook inzien via “BEHEER/Mijn gekochte leads”.

5. LeadMelders

LeadMeldersLeadmelders zijn e-mailservices waarmee u per e-mail direct op de hoogte wordt gebracht van interessante leads en afspraken van een specifieke marktplaats die nieuw worden aangeboden op de marktplaats.
Het enige wat u hoeft te doen is uw LeadMelders aanzetten en inrichten met de postcodereeksen waarin u leads en afspraken wenst.

Na inloggen op de marktplaats treft u uw LeadMelder aan onder ‘MIJN GEGEVENS/LeadMelder [marktplaats]’.

Daarna kunt u één of meerdere postcodereeksen instellen via de knop ‘Nieuw’:

Verwijderen van postcodereeksen doet u via ‘Detail ? Verwijderen’.

U ziet het: LeadMelder is zeer eenvoudig. Wanneer u door LeadMelder veel e-mails ontvangt, kunt u uw postcodereeksen verkleinen of LeadMelder uitzetten.